Radionomy Board
It is currently Wed May 27, 2020 5:13 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Dec 29, 2019 5:36 pm 

O.S: Windows 10
Daar ik een website heb die per 1 januari stil valt, vraag ik mij af of het is toegestaan om een stream van een andere online radio door te geven (embedden).

Dan heb ik het niet over een Nederlands station, want dan moet je ook zeker rechten gaan betalen, dat las ik in het volgende stuk over Souren: https://tweakers.net/nieuws/86201/recht ... taald.html

Lees je echter over rechten betalen van de buitenlands radiostations, dan kan Buma/Sena daar geen aanspraak op maken volgens de rechter. En ja, dan is dat misschien nog een optie om voorlopig toch wat geluid te hebben op de website. Uiteraard ook met de goedkeuring van het betreffende radiostation dat doorgegeven gaat worden.

Kan iemand mij hierin bevestigen en informeren?

Profile Send private message  

PostPosted: Sun Dec 29, 2019 6:57 pm 

Als embedden niet mag of wordt afgeraden, dan maak ik een link naar het andere station. Misschien wel beter om alle vormen van gezeur te voorkomen.

PostPosted: Sun Dec 29, 2019 10:55 pm 
Moderators

Radio 1: Peelland-FM
Radio 2: 80XL
Het artikel uit 2012/3 begint met "linken en embedden"

Gelukkig was daar het Europees Hof
Code:
 De heffing die auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra rekende aan websites die actief zijn in Nederland voor het embedden of linken naar muziek of video's wordt afgeschaft. Het Europees Hof oordeelde onlangs dat verwijzen naar materiaal, of het embedden, niet strafbaar is.
bron Volkskrant 2014

En (het ontbreekt mij even aan de tijd) als deze regel nog steeds van kracht is, zijn er mogelijkheden.

Je kan dan gewoon een Nederlandse website maken, waarop je met al je enthousiasme verteld over een gevonden radiostation uit Canada of Duitsland (om maar een paar toevallige landen te noemen).

Nadat de lezers van je website je recensie van dat bewuste station gelezen hebben is een webplayertje of een link wel op zijn plaats lijkt me, zodat de lezers zelf kunnen oordelen. ;)

PostPosted: Mon Dec 30, 2019 11:00 am 

Ja, heb het artikel uit de Volkskrant gevonden (28 februari 2014, 11:01). Het was me eerst niet eens opgevallen, dat het artikel uit Tweakers al in 2012 was geschreven. Deze plopte zo vers als eerste op in mijn brouwser.

Dit biedt perspectief. Ik zie dat nederland.fm ook nog steeds online is. Nu denk ik dat ze dan ook geen rechten hoeven te betalen, maar zeker ben ik daar natuurlijk niet van. Naar aanleiding van het artikel uit de Volkskrant kan er dus nu ook zonder rechten gelinkt worden naar een Nederlands radiostation.

PostPosted: Mon Dec 30, 2019 11:17 am 
Moderators

Radio 1: Peelland-FM
Radio 2: 80XL
Ik zou toch even verder kijken, want 2014 is niet 2020.

PostPosted: Mon Dec 30, 2019 2:42 pm 

Ben verder gegaan met zoeken, maar niets meer gevonden op het gebied van embedden en linken van radiostations. Zo, ik blijf me dan maar gewoon vasthouden aan de uitspraken van 2014.

Mocht ik iets gemist hebben, dan verneem ik dat graag. Daar veranderingen, ook vergissingen zeer menselijk zijn.

PostPosted: Mon Dec 30, 2019 3:11 pm 
Moderators

Radio 1: https://www.radionomy.com/en/radio/radio-nostalgia
http://www.radio-nostalgia.nl
Studio2bij3 wrote:
Ben verder gegaan met zoeken, maar niets meer gevonden op het gebied van embedden en linken van radiostations. Zo, ik blijf me dan maar gewoon vasthouden aan de uitspraken van 2014.

Mocht ik iets gemist hebben, dan verneem ik dat graag. Daar veranderingen, ook vergissingen zeer menselijk zijn.

Radio portals embedden ook.

No support via PM - in PM verleen ik geen support.
Veel antwoorden op je vraag zijn ook terug te vinden in de tutorials.

PostPosted: Tue Dec 31, 2019 10:06 am 

Peellandfm en Bob,

Bedankt voor jullie support. Daar de radio er vandaag wel uitgaat, ben ik nog niet geheel radio af. Ik blijf zoeken naar een nieuwe oplossing.

Ga de website nu als radioportaal inrichten en mogelijk in de toekomst weer aanvullen met een eigen radiostation.

Nogmaals bedankt en het gaat jullie goed en een super gezegend 2020,

John.

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC