Radionomy Board
It is currently Fri Dec 13, 2019 10:28 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 14, 2015 8:45 am 

Liefst 419 Belgische onlineradiostations op het platform 'Radionomy' zullen hoge Sabam-rekeningen moeten betalen. Vroeger hoefde dat niet, op voorwaarde dat de stations elk uur enkele minuten reclame uitzonden. Maar daar komt nu verandering in, schrijft de krant Het Laatste Nieuws vandaag.

Vrijdag kregen alle eigenaars van de radiostations een e-mail dat de overeenkomst tussen Sabam en Radionomy vanaf 1 januari 2015 werd stopgezet. Als gevolg hiervan zal Sabam de auteursrechten factureren aan de webradio's. Een klap voor vele hobbyisten in ons land die onlineradio maken.

"Het gaat per jaar al snel om bedragen tussen de 1.591 tot 3.183 euro. Dit is mijn hobby. Ik verdien daar niks mee en heb er al veel geld ingestoken. Maar als het zo zit, kan ik beter gewoon de stekkers uittrekken", aldus een radiomaker uit Brugge.

Bij Sabam was gisteren volgens de krant Het Laatste Nieuws niemand bereikbaar voor commentaar.

Profile Send private message  

PostPosted: Sat Feb 14, 2015 10:20 am 

Radio 1: http://www.radionomy.com/en/radio/zanow ... tyle/index
Radio 2: http://www.radionomy.com/en/radio/bhotradiodj/index
O.S: Windows Seven 64 Bits
Hier alvast mijn FB Page

https://www.facebook.com/pages/SABAM-wi ... 8128422501

En hier het andere artikel over deze zaak!!

Maar liefst 419 Belgische webradio's moeten plots torenhoge Sabam-rekeningen betalen. De hobbyisten kregen hun e-mail van de auteursrechtenorganisatie op... World Radio Day. "Ik kan er beter gewoon de stekker uittrekken", zucht Steve Deklerck, radioliefhebber in hart en nieren.
MARTIJN VANHINSBERG
Bij sommige mensen zit radio maken in het bloed. Steve Deklerck (40) uit Brugge, verkoper bij Mobistar als beroep, is zo'n man die al van kindsaf aan met radio bezig is. "Sinds mijn 10 jaar ben ik een liefhebber. Eerst met lokale radio, maar sinds 2007 met webradiostations. Voor mezelf en vele anderen is dat een leuke manier om wereldwijd radioprogramma's te verspreiden. Sinds enkele jaren staan mijn vier radiostations online via Radionomy. Dat platform had een afspraak met Sabam, waardoor wij geen bijdragen moeten betalen", vertelt Steve. De online radiostations moeten er wel mee akkoord gaan dat er elk uur enkele minuten reclame wordt gemaakt. Een kleine tegemoetkoming, als ze geen dure auteursrechten hoeven te betalen. Maar daar komt dus verandering in. Gisteren kregen alle eigenaars van de Belgische onlineradiostations op het platform een e-mail in de bus met vreselijk nieuws. En dat net op de World Radio Day.

3.100 euro per jaar
"Via deze e-mail willen wij u melden dat de overeenkomst tussen Sabam en Radionomy vanaf 1 januari 2015 werd stopgezet. Als gevolg hiervan zal Sabam de auteursrechten factureren aan de webradio's die op het platform van Radionomy beschikbaar zijn en moeten zij zelf instaan voor de betaling van deze auteursrechten", klinkt de boodschap van Sabam. Radiomaker Steve kon zijn ogen niet geloven toen hij de e-mail las. "Ik ben er echt niet goed van. Ik verdien niks met die webradio en heb al veel geld in mijn hobby gestoken. Ik heb een studio, opnamestudio, een platform met pc's, een mixhoekje, noem maar op. Maar als het zo zit, kan ik beter gewoon de stekker uittrekken", zucht Steve. "Die prijzen zijn echt niet te betalen. Het gaat per jaar blijkbaar al snel om bedragen tussen de 1.591 tot 3.183 euro. Tuurlijk ben ik bereid om iéts te betalen, maar dit is er gewoon over. De nieuwe regeling zal ook het einde betekenen voor veel collega's." Mensen die hetzelfde probleem hebben, kunnen zich dan ook melden bij Steve. "Misschien kunnen we in de toekomst wel een soort groepsregeling bekomen die veel goedkoper uitvalt. Steve Deklerck is bereikbaar via het e-mailadres steve.deklerck@me.com. Bij Sabam was er gisteren niemand te bereiken voor commentaar.

Deel dit AUB op jullie Facebook..

Met dank!

Profile Send private message  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC